Opis kierunku
Specjalność resocjalizacja nieletnich adresowana jest do osób zainteresowanych profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym i już niedostosowanych, zarówno w warunkach środowiska otwartego, jak i instytucjonalnego, a także wsparciem społecznym osób i grup zagrożonych marginalizacją społeczną oraz kreowaniem nowoczesnych systemów profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Studia nastawione są na dostarczenie interdyscyplinarnej, opartej na dowodach naukowych wiedzy odnoszącej się do rozwoju dzieci i młodzieży, czynników i mechanizmów go zaburzających, ale przede wszystkim wzmacniających, w oparciu o które projektuje się działania profilaktyczne i resocjalizacyjne. Studenci poznają historię myśli resocjalizacyjnej oraz współczesne rozwiązania i instytucje związane z profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży w kontekście międzynarodowym.
Ważnym elementem kształcenia zarówno teoretycznego, jak i praktycznego jest przygotowanie do podejmowania działań diagnostycznych w odniesieniu do jednostek, grup, instytucji i środowiska lokalnego. W związku z tym studenci poznają modele diagnostyczne oraz metody, techniki i narzędzia oraz uczą się wykorzystywać wyniki badań do projektowania oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych, czy resocjalizacyjnych. W czasie zajęć metodycznych oraz prowadzonych przez praktyków warsztatów zdobywają wiedzę, oraz praktyczne umiejętności pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w różnych kontekstach społecznych (środowisko szkolne, lokalne, placówki resocjalizacyjne).
Ważnym aspektem jest również rozwijanie kompetencji społecznych, niezbędnych m.in. do pracy w ramach zespołów interdyscyplinarnych i podejmowania w nich zróżnicowanych ról społecznych. W czasie studiów studenci rozwijają swoją wrażliwość społeczną oraz gotowość do podejmowania działań na rzecz osób doświadczających szeroko rozumianych trudności rozwojowych i życiowych. W ramach hospitacji, warsztatów i praktyk studenci nie tylko poznają instytucje zajmujące się profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży, ale poprzez obserwację praktyków i samodzielne podejmowanie zadań, mają również możliwość zweryfikowania, rozszerzenia i upraktycznienia wiedzy teoretycznej.
Studia na sprzyjają kształtowaniu refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz twórczemu podejściu do metod i form pracy pedagogicznej. Uwrażliwiają na osoby, grupy, środowiska zagrożone lub już dotknięte problemami społecznymi, wzmacniają gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia społecznego.
Wybrane przedmioty
- Mediacje w pracy pedagoga resocjalizacyjnego
- Elementy interwencji kryzysowej w pracy z dzieckiem i rodziną
- Coaching w pracy z rodziną
- Dziecko niedostosowane społecznie w szkole
- Metodyka pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
- System instytucji wsparcia dziecka i rodziny
- Współczesne koncepcje terapii, profilaktyki i resocjalizacji dzieci i młodzieży
- Warsztat pracy wychowawcy w placówkach resocjalizacyjnych
Kompetencje absolwenta
- Posiada szeroką, opartą na dowodach naukowych wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, biologii oraz prawa, którą potrafi wykorzystać w odniesieniu do działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej.
- Zna i potrafi zastosować w praktyce teorie resocjalizacyjne, szczególnie te odnoszące się do dzieci i młodzieży.
- Potrafi przygotować i przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych związanych z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym lub niedostosowaniem.
- Projektuje indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, wykorzystując sprawdzone, oparte na dowodach naukowych rozwiązania, metody i techniki pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej.
- Potrafi budować relacje ze zróżnicowanym, tak w zakresie cech społeczno-demograficznych, jak i również motywacji klientem, poświęcając szczególną uwagę rodzicom dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie.
- Skutecznie komunikuje się zarówno z wychowankami, innymi specjalistami, instytucjami czy rodzinami.
- Potrafi pracować w zespole podejmując zróżnicowane role.
- Ewaluuje działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, modyfikując je wedle potrzeb i okoliczności.
- Działa zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
- Potrafi animować i wspierać swoich wychowanków i środowisko lokalne.
- Zna i włącza się w działania organizacji i instytucji profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
- Aktywnie rozwija swoje kompetencje metodyczne i etyczne.
Perspektywy zawodowe
Absolwent specjalności resocjalizacja nieletnich jest przygotowany do pracy w instytucjach edukacyjnych i pomocowych zajmujących się szeroko rozumianą profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży. Miejscem pracy absolwenta tej specjalności może być również społeczność lokalna, gdzie może wspierać osoby lub grupy będące w trudnej sytuacji życiowej, czy doświadczające marginalizacji.
Możliwe stanowiska pracy
- Wychowawca-pedagog w placówkach wsparcia dziennego (świetlice wychowawcze i socjoterapeutyczne, ogniska pracy z młodzieżą).
- Wychowawca-pedagog w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
- Pedagog podwórkowy/streetworker.
- Pedagog w centrum interwencji kryzysowej, centrum mediacyjnym, ośrodku wspomagania rodziny.
- Pedagog w opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów.
- Asystent rodziny.
- Koordynator pieczy zastępczej.
- Wychowawca w zakładach karnych, aresztach śledczych (po przejściu odpowiednich procedur).
- Funkcjonariusz policji, straży miejskiej, służby granicznej, celnej i innych służb zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego (po przejściu odpowiednich procedur).
- Kurator społeczny/zawodowy w zespołach kuratorskiej służby sądowej ds. rodzinnych i nieletnich (po przejściu odpowiednich procedur).
- Pracownik/założyciel fundacji, organizacji i stowarzyszeń zajmujących się profilaktyką, resocjalizacją i readaptacją społeczną osób niedostosowanych społecznie, pracą wychowawczą z dziećmi i młodzieżą, aktywizacją społeczności lokalnych.
Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 2 października 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:
- wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
- wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
- wychowawca w świetlicach szkolnych,
- wychowawca w internatach,
- pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- pedagog specjalny w przedszkolach i szkołach,
- pedagog (nauczyciel) współorganizujący kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach,
- specjalista prowadzący zajęcia resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.