Opis kierunku
Specjalność edukacja medialna i technologie informacyjne skierowana jest do osób, które chcą nauczyć się, jak:
- wykorzystać media społecznościowe w edukacji,
- promować instytucje edukacyjne,
- planować zajęcia z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Ponadto poznają tajniki fotografii, internetu, filmu i książki, a także uczą się rozpoznawać psycho-społeczne mechanizmy rządzące światem mediów. Ogólnym celem kształcenia jest przygotowanie pedagogów specjalistów w obszarze edukacji medialnej.
Absolwenci specjalności edukacja medialna i technologie informacyjne uzyskują interdyscyplinarne przygotowanie teoretyczne i praktyczne, łączące nauki społeczne z edukacyjnym zastosowaniem nowych mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. Potrafią dostrzegać problemy masowej komunikacji społecznej, a przy tym doskonalą umiejętności techniczne, komunikacyjne, projektowe i metodyczne, niezbędne do sprawnego poruszania się w środowisku mediów, mass mediów i multimediów. Potrafią refleksyjnie oceniać rolę mediów w edukacji oraz optymalnie korzystać z ich rzeczywistej funkcjonalności. Ponadto szczególnie rozumieją psychologiczne, etyczne i prawne aspekty funkcjonowania człowieka w świecie mediów, potrafią dostrzec znaczenie nowych mediów i technologii w rozwoju człowieka i w kształtowaniu tożsamości. Projektując działania edukacyjne, uwzględniają różne style poznawcze, modele uczenia się i mechanizmy motywacji. Badają media masowe i społecznościowe, potrafią oceniać ich wartość merytoryczną, estetyczną i kulturową.
Na specjalności edukacja medialna i technologie informacyjne przywiązuje się dużą wagę do praktyk zawodowych, w trakcie których studenci mają okazję pracować w mediach i innych instytucjach związanych z tworzeniem komunikatów medialnych. Praktyki stanowią istotny element kształcenia, umożliwiając studentom zdobycie praktycznych umiejętności i doświadczenia w różnych obszarach związanych z edukacją medialną i rzecznictwem medialnym.
Wybrane przedmioty
- Komunikowanie medialne
- Psychologia mediów
- Media interaktywne i społecznościowe
- Cyberzagrożenia
- Film
- Autoprezentacja i kształtowanie wizerunku w sieci
- Podstawy fotografii cyfrowej
- Sztuka nowych mediów/Książka 2.0
Kompetencje absolwenta
- Rozumie i analizuje psychologiczne, etyczne i prawne aspekty funkcjonowania człowieka w świecie mediów.
- Bada media masowe, analizuje i ocenia społeczne skutki oddziaływania nadawców na odbiorców.
- Zna i rozumie język mediów.
- Dokonuje oceny wartości merytorycznej, estetycznej i kulturowej mediów.
- Projektuje cyfrowe materiały dydaktyczne: tekstowe, audialne, wizualne, multimedia.
- Fotografuje i filmuje oraz tworzy prezentacje, projektuje strony internetowe i społecznościowe o charakterze edukacyjnym.
Perspektywy zawodowe
Specjalność edukacja medialna i technologie informacyjne przygotowuje absolwentów do odgrywania roli ekspertów w zakresie wykorzystania mediów cyfrowych w edukacji oraz społeczno-edukacyjnego znaczenia mediów masowych i interaktywnych. Absolwenci tej specjalności mogą pracować zarówno w oświacie, jak i w ośrodkach twórczych i instytucjach medialnych, takich jak: prasa, radio, telewizja, wydawnictwa multimedialne, agencje reklamowe, producenci mediów, animatorzy kampanii społecznych itp., w ośrodkach ekspozycyjno-szkoleniowych oraz w placówkach kulturalno-oświatowych, m.in. takich jak: centra targowe i konferencyjne, ośrodki kultury lub świetlice osiedlowe, pracownie komputerowe, audiowizualne, filmowe, fotograficzne bądź realizujące nagrania wideo, a także w różnych obszarach działań naukowych, badawczo-rozwojowych i edukacyjnych, związanych z mediami, mass mediami, multimediami i technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, na uczelniach i w oświacie, w jednostkach gospodarczych, państwowych i społecznych, w firmach i spółkach, organizacjach, organach i urzędach, w których niezbędni są rzecznicy prasowi i specjaliści ds. kontaktów z mediami.
Możliwe stanowiska pracy
- Popularyzator nauki w mediach.
- Specjalista ds. kampanii społecznych w zakresie edukacji i wychowania.
- Trener (edukator) zajęć medialnych (fotograficznych, filmowych, informatycznych).
- Rzecznik prasowy i specjalista ds. kontaktów z mediami, szczególnie w instytucjach oświatowych, kulturalnych, uczelniach oraz organizacjach społecznych.