Opis kierunku
Specjalność socjoterapia i promocja zdrowia skierowana jest do osób zainteresowanych pracą z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka i/lub przejawiających trudności i/lub zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym. Celem jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, poprzez pomoc i wspieranie ich w realizacji zadań rozwojowych, radzeniu sobie z kryzysami i trudnościami, zwiększenie wiedzy, kompetencji i umiejętności w zakresie funkcjonowania psychospołecznego.
Pedagodzy socjoterapeuci pracują z dziećmi i młodzieżą nad zmianą problemowych przekonań o sobie i świecie, pomagają znaleźć sposoby na odreagowanie negatywnych emocji, ale również wspierają w poszukiwaniu konstruktywnych zachowań. Studenci zdobywają niezbędną wiedzę i kompetencje do opracowywania, realizacji i ewaluacji programów socjoterapeutycznych, wychowawczych, profilaktycznych, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Ważnym obszarem kształcenia jest również rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie poradnictwa pedagogicznego i psychoedukacji w kontekście zdrowego stylu życia, organizowania i koordynowania działań na rzecz tworzenia zdrowego środowiska życia, pracy i nauki, wspierania rodziców i nauczycieli w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych. Studenci tej specjalności przygotowują się do prowadzenia działań w zakresie promocji zdrowia (utrzymaniem i poprawą) oraz wspierania prorozwojowego stylu życia.
Wiedzę praktyczną studenci mogą weryfikować w czasie praktyk zawodowych, podczas których nie tylko obserwują specjalistów w czasie codziennych aktywności, ale także samodzielnie podejmują zadania związane z diagnozowaniem potrzeb, projektowaniem i prowadzeniem oddziaływań socjoterapeutycznych skierowanych do zróżnicowanych grup.
Wybrane przedmioty
- Trening asertywności
- Podstawy coachingu
- Praca z grupą w socjoterapii
- Konstruowanie programów socjoterapeutycznych
- Profilaktyka chorób cywilizacyjnych
- Relaks i wizualizacja w socjoterapii
- Metodyka pracy (terapia tańcem, bajki i metafory, arteterapia)
- Podstawy psychoterapii
Kompetencje absolwenta
- Posiada wiedzę na temat zastosowania, zakresu i znaczenia socjoterapii, promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej.
- Zna formy i metody pracy z dziećmi i młodzieżą, osobami dorosłymi zarówno w obszarze rozwijania zasobów i kompetencji osobistych, jak również w zakresie pojawienia się trudności, problemów, zaburzeń w funkcjonowaniu psychospołecznym.
- Zna zasady przeprowadzania diagnozy pedagogicznej i potrafi zaplanować i zorganizować w oparciu o nią działania opiekuńcze, wychowawcze, edukacyjne, profilaktyczne, socjoterapeutyczne.
- Jest przygotowany do organizowania, prowadzenia oraz ewaluowania różnego typu zajęć, warsztatów i programów edukacyjnych.
- Prowadzi profilaktykę wychowawczą.
- Współpracuje z rodzicami i nauczycielami wychowanków.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci specjalności socjoterapia i promocja zdrowia mogą podjąć zatrudnienie w placówkach oświatowych, resocjalizacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, ale również pomocy społecznej. Mogą pracować w departamentach zdrowia administracji rządowej i pozarządowej oraz w instytucjach zajmujących się wsparciem w sytuacjach kryzysowych.
Możliwe stanowiska pracy:
- Wychowawca-socjoterapeuta w placówkach wsparcia dziennego (świetlice socjoterapeutyczne, klubu młodzieżowe, ogniska).
- Specjalista do spraw profilaktyki.
- Specjalista do spraw promocji zdrowia.
- Specjalista do spraw szkoleń.
- Edukator zdrowotny.
- Specjalista do spraw programów profilaktycznych i/lub socjoterapeutycznych.
- Konsultant do spraw edukacji zdrowotnej.
- Animator czasu wolnego.
- Pracownik w organizacjach pozarządowych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz dzieci, młodzieży, zdrowia.
Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 2 października 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:
- wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
- wychowawca w świetlicach szkolnych,
- wychowawca w internatach,
- pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach,
- specjalista prowadzący zajęcia resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.