Opis kierunku
Specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza przygotowuje studentów do działań z zakresu wychowania i opieki, skupiając się na kluczowych aspektach rozwoju jednostki oraz zharmonizowanego funkcjonowania społecznego. Studenci zdobywają niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje do pełnienia roli profesjonalnego opiekuna i wychowawcy.
W obrębie tej roli zawodowej mieści się realizacja zadań związanych z udzielaniem swoistych form pomocy osobom w różnym wieku (tj. dzieci, młodzież, osoby dorosłe, także seniorzy) znajdującym się w trudnym położeniu życiowym, jak również przeżywającym szczególne trudności oraz pochodzącym ze środowisk dysfunkcyjnych. To wspomaganie podopiecznych i wychowanków w funkcjonowaniu dokonuje się poprzez niwelowanie, korygowanie nieprawidłowości oraz zapobieganie ich powstawaniu. Studenci tej specjalności uczą się przygotowywać wieloaspektowe diagnozy, które stanowią punkt wyjścia do projektowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych, terapeutycznych i profilaktycznych. W związku z tym, że proces wychowania realizowany w instytucjach edukacyjnych i placówkach opiekuńczo- wychowawczych jest szczególnym rodzajem działania, bowiem odbywa się przede wszystkim w grupie i poprzez grupę, wiele uwagi w toku studiów poświęca się umiejętnościom pracy z grupą.
W ramach specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza studenci realizują praktyki zawodowe (w systemie oświaty, tj. m.in. w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bursach, internatach) oraz praktyki zawodowe specjalnościowe także w instytucjach pozaoświatowych, takich jak placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego (domy dziecka), świetlice środowiskowe oraz placówki realizujące działalność opiekuńczo-wychowawczą z małym dzieckiem (kluby malucha, żłobki). Realizacja praktyki specjalnościowej pozwala studentom na przygotowanie się do projektowania i realizowania procesów opiekuńczych i wychowawczych poprzez zdobywanie niezbędnej wiedzy obejmującej specyfikę pracy wybranych instytucji oraz umiejętności praktycznych poprzez obserwację warsztatu pracy specjalistów i realizację zadań w bezpośrednim kontakcie z podopiecznymi placówek.
Wybrane przedmioty
- Wychowanie w biegu życia
- Teoria pomocy i praktyka pomagania
- Pomoc i opieka w starości
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w przypadkach indywidualnych
- Diagnostyka psychopedagogiczna w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej
- Warsztat kreatywnego opiekuna – wychowawcy
- Biograficzne uwarunkowania rozwoju
Kompetencje absolwenta
- Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczych i wychowawczych.
- Udzielanie pomocy psychopedagogicznej w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych.
- Korygowanie zaburzeń w funkcjonowaniu i rozwoju.
- Sporządzanie diagnozy psychopedagogicznej.
- Projektowanie i prowadzenie zajęć z grupą osób w różnym wieku (dziecięcą, młodzieżową, dorosłych, także starszych) w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
- Korygowanie zaburzeń w rozwoju.
- Planowanie, organizowanie, realizowanie i ewaluowanie czynności opiekuńczych i wychowawczych.
Perspektywy zawodowe
Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jest przygotowany do pracy z osobami, będącymi w trudnej sytuacji życiowej (np. w domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, hospicjach) i/lub pochodzących ze środowisk dysfunkcyjnych (np. w świetlicach socjoterapeutycznych).
Możliwe stanowiska pracy
- Wychowawca w placówkach wsparcia dziennego (świetlicach: socjoterapeutycznych, środowiskowych; klubach: dziecięcych, młodzieżowych, seniora).
- Opiekun małego dziecka, osoby starszej.
- Opiekun w hospicjach i placówkach opieki paliatywnej.
- Asystent rodziny.
- Założyciel/pracownik organizacji pozarządowych, fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin.