Opis kierunku
Kierunek 'Global Communication' należy do obszaru kształcenia z zakresu nauk humanistycznych. Efekty uczenia się obejmują zagadnienia z dwóch dyscyplin naukowych, tj. językoznawstwa i literaturoznawstwa.
Program studiów umożliwia uzyskanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kultury i komunikologii oraz wysokich umiejętności i kompetencji w zakresie praktycznej znajomości języków kierunkowych: języka angielskiego, języka rosyjskiego oraz (do wyboru) drugiego języka zachodnioeuropejskiego (hiszpańskiego lub niemieckiego) lub wschodniosłowiańskiego (białoruskiego lub ukraińskiego).
Wyposażenie absolwentów w wiedzę oraz umiejętności w zakresie interpretacji zjawisk i kontekstów językowych, literackich i kulturowych obszaru języka angielskiego oraz obszaru wschodniosłowiańskiego w kontekście globalnym, w szczególności w odniesieniu do osi Wschód-Zachód, pozwoli wykorzystywać je praktycznie w pracy zawodowej o różnym charakterze, w której niezbędne są specjalistyczne kwalifikacje kulturowo-językowo-komunikacyjne.
Kwalifikacje te absolwenci uzyskują podczas realizacji grup przedmiotów, tj. ćwiczeń, konwersatoriów, laboratoriów oraz warsztatów składających się na blok przedmiotów związanych z doskonaleniem sprawności komunikacyjnych języków nierodzimych, zachodnioeuropejskich oraz wschodnioeuropejskich oraz przedmiotów z zakresu komunikologii, historii, języka, literatury, komparatystyki kulturowo-literackiej oraz realiów kulturowo-społecznych.
Program studiów umożliwia nabycie i doskonalenie fundamentalnych kompetencji i umiejętności pożądanych na rynku pracy, takich jak efektywna organizacja pracy własnej, odpowiedzialność w wykonywaniu powierzonych zadań, umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej, umiejętność dokonywania samodzielnych wyborów, świadomość potrzeby samokształcenia i integrowania wiedzy z różnych dyscyplin.
Studia pierwszego stopnia kończą się uzyskaniem tytułu licencjata kierunku ‘Global Communication'. Absolwenci mogą kontynuować naukę na studiach drugiego stopnia na kierunkach, na których wymagana jest znajomość języka angielskiego, rosyjskiego oraz drugiego języka nierodzimego zachodnioeuropejskiego lub wschodniosłowiańskiego, a także umiejętność właściwej orientacji w realiach globalno-kulturowo-społecznych.
Wybrane przedmioty
-
Communication skills - English language
-
Communication skills - Russian language
-
Communication skills - third non-native language non-native (Western European language or East Slavis language)
-
An outline of the 19th, 20th and 21st century Russian literature
-
Ethical issues
-
Historical policy in Eastern Europe
-
Introduction to culture and cultural heritage
-
Introduction to ethnolinguistics
-
Introduction to global communication
-
Introduction to linguistics
-
Introduction to literary studies
-
Introduction to marketing communication
-
Introduction to multilingualism (languages in a globalized world)
-
Introduction to political communication
-
Introduction to professional communication
-
Introduction to psycholinguistics
-
Introduction to sociolinguistics
-
Introduction to visual communication
-
Language diversity: world languages and their classification
-
Linguistic landscape workshops
-
Marketing communication workshops
-
An outline of the 19th, 20th and 21st century Russian literature
-
Persuasive communication with elements of rhetoric
-
Professional communication workshops
-
Socio-cultural realities of Eastern Europe
-
Visual communication workshops
-
Undergraduate seminar (for choice: linguistics and communication studies or literary and cultural comparative studies)
-
Specialisation classes (for choice: linguistics and communication studies or literary and cultural comparative studies)
Kompetencje absolwenta
Celem studiów na kierunku 'Global Communication' jest wykształcenie absolwentów, których kompetencje zawodowe łączą praktyczną znajomość języków nierodzimych (języka angielskiego i rosyjskiego oraz – w zależności od wyboru – drugiego języka zachodnioeuropejskiego lub wschodniosłowiańskiego) na najwyższym poziomie z teoretyczną wiedzą oraz umiejętnościami z zakresu zagadnień z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, komunikologii oraz kulturoznawstwa.
Ww. nadrzędny cel studiów jest realizowany poprzez m.in.:
- wykształcenie umiejętności wszechstronnego wykorzystania języka angielskiego jako dominującego i tym samym globalizującego języka w komunikacji globalnej;
- przekazanie wiedzy o języku, literaturze i realiach obszaru wschodniosłowiańskiego w kontekście zjawisk globalnych;
- kształtowanie wrażliwości transkulturowej, transjęzykowej i transkomunikacyjnej;
- wykształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie języków kierunkowych, w szczególności dotyczących analizy i interpretacji tekstu, tworzenia tekstu pisanego i mówionego;
- wykształcenie umiejętności krytycznego myślenia, integrowanie wiedzy z różnych dyscyplin, formułowania problemów, wyciągania wniosków;
- wykształcenie wielopłaszczyznowej kultury humanistycznej, w tym potrzeby ciągłego kształcenia się;
- wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej, z zachowaniem zasad etyki.
Perspektywy zawodowe
Program studiów na kierunku 'Global Communication' oraz oferta zajęć zostały opracowane, aby odpowiadać aktualnym trendom społeczno-gospodarczym oraz oczekiwaniom kierowanym wobec absolwentów studiów na rynku pracy. Uzyskana wiedza z zakresu komunikologii, językoznawstwa i literaturoznawstwa, szereg umiejętności, m.in. w zakresie
języków nierodzimych, umiejętność wyszukiwania oraz oceny informacji, analizy, interpretacji tekstów językowych, literackich i kulturowych, przygotowania wypowiedzi ustnych oraz pisemnych, a także kompetencje w zakresie realizacji powierzonych zadań, pracy zespołowej i samodzielnej odpowiadają potrzebom na rynku pracy.
Dzięki zakładanym efektom uczenia się absolwenci wyposażeni będą w znajomość j. angielskiego i rosyjskiego na poziomie B2+ oraz umiejętności komunikacyjne z zakresu trzeciego języka nierodzimego na poziomie B1, a także w wiedzę o literaturze i kulturze angielskiego i wschodniosłowiańskiego obszaru językowego, którą wykorzystają będąc zatrudnionym w:
- organizacjach i instytucjach międzynarodowych, administracji publicznej (działy współpracy międzynarodowej, biura projektów i funduszy europejskich, biura informacji publicznej),
- międzynarodowych organizacjach pozarządowych (INGO),
- fundacjach charytatywnych, instytucjach kultury i placówkach kulturalno-oświatowych,
- przedsiębiorstwach o zasięgu międzynarodowym, agencjach marketingowych i reklamowych, wydawnictwach, itd.
- na stanowiskach managerów i specjalistów w działach marketingu, logistyki, obsługi klienta w firmach prowadzących działalność na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej.