Opis kierunku
Filologia nowogrecka jest specjalnością skierowaną do osób ambitnych i niebojących się wyzwań, na której studenci intensywnie studiują język nowogrecki, czyli oficjalny język Grecji i Cypru. Jednak filologia nowogrecka to nie tyko nauka języka! Dlatego studenci specjalności poznają już od pierwszego roku szeroko rozumianą kulturę grecką, w tym historię i literaturę obu krajów. Zdobyta w tym zakresie wiedza jest niewątpliwym atutem podczas szukania pracy zarówno w branży turystycznej jak i jako tłumacz.
Program studiów, oprócz zajęć związanych bezpośrednio z językiem i kulturą Grecji i Cypru, obejmuje również przedmioty ogólne z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa oraz kulturoznawstwa. Dzięki nim studenci zdobywają kompetencje niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie tłumacza, czy innych obszarach komunikacji międzykulturowej (np. korporacjach międzynarodowych, działach obsługi klienta, biurach turystycznych, ambasadach). Wiedza ta w znacznym stopniu pomaga również w nauce innych języków.
Po zakończeniu studiów licencjackich istnieje możliwość kontynuowania nauki na specjalności lingwistyka kulturowa: region śródziemnomorski.
Wybrane przedmioty
- 840 godzin praktycznej nauki języka nowogreckiego
- 300 godzin drugiego języka europejskiego: angielski (kontynuacja) lub niemiecki lub francuski lub hiszpański (od podstaw) - szczegółowa oferta języków do wyboru na dany rok akademicki na stronie kierunku http://zfu.home.amu.edu.pl
- 180 godzin zajęć z zakresu literatury nowogreckiej
- 120-150 godzin zajęć z zakresu językoznawstwa nowogreckiego
- 60 godzin zajęć przekładoznawczych
Kompetencje absolwenta
Absolwenci studiów licencjackich specjalności filologii nowogreckiej to fachowcy wyposażeni w:
- bardzo dobre kompetencje językowe (znajomość języka nowogreckiego na poziomie B2),
- znajomość kultury, literatury i historii Grecji oraz Cypru,
- kompetencje interkulturowe.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci filologii nowogreckiej z tytułem licencjata znajdą pracę w:
- instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz politycznych, pozarządowych;
- środkach masowego przekazu;
- turystyce i usługach;
- instytucjach EU;
- w różnego typu firmach, które potrzebują znajomości języka nowogreckiego;
- działach marketingu, logistyki, obsługi klienta w firmach o charakterze międzynarodowym i zróżnicowanym kulturowo itd.