Opis kierunku
Studia magisterskie na kierunku filologia angielska o profilu ogólnoakademickim pozwolą Ci na pogłębienie wiedzy dotyczącej literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz kultur krajów anglojęzycznych (przede wszystkim Zjednoczonego Królestwa, USA i Kanady). Nabędziesz umiejętność krytycznej oceny źródeł wiedzy, samodzielnego formułowania problemów badawczych oraz projektowania sposobów ich rozwiązania. Jednocześnie będziesz doskonalić umiejętność posługiwania się językiem angielskim w mowie i w piśmie.
Większość oferowanych przez nas kursów – ćwiczeń, konwersatoriów, warsztatów i seminariów – to kursy do wyboru, odbywające się w niewielkich grupach. Dzięki temu w trakcie studiów możesz elastycznie kształtować własną ścieżkę edukacyjną oraz badawczą w zależności od zainteresowań i potrzeb, skupiając się głównie na jednej z dyscyplin, lub wybierając kursy w ramach każdej z nich, tj. kursy literaturoznawcze, językoznawcze oraz kulturoznawcze. Kursy “Soft skills: organizacja pracy samodzielnej i radzenie sobie ze stresem” oraz “Zarządzanie procesem studiowania” pomogą Ci sprawnie i bezstresowo radzić sobie z różnorodnymi aspektami studiów magisterskich na Wydziale Anglistyki. W razie potrzeby możesz liczyć na pomoc koordynatorek.
Na etapie rekrutacji nie wybierasz od razu seminarium magisterskiego - rozmowa kwalifikacyjna sprawdza znajomość języka angielskiego (co najmniej poziom C1) oraz predyspozycje do podjęcia studiów magisterskich i prowadzenia badań w oferowanych przez nas dyscyplinach. W czasie I semestru będziesz uczestniczyć w szeregu zajęć do wyboru pogłębiających wiedzę dotyczącą różnorodnych podejść metodologicznych oraz nurtów badań językoznawczych i literaturoznawczych oraz kulturoznawczych, a także zapoznasz się z badaniami prowadzonymi na Wydziale Anglistyki oraz profesjonalnymi kompetencjami pracowników uprawnionych do prowadzenia seminariów magisterskich. Pozwoli Ci to na przemyślany wybór promotora/promotorki oraz tematyki pracy magisterskiej. Egzamin magisterski kończący studia jest jedynym egzaminem jaki musisz zdać - w toku studiów stawiamy na regularny, ciągły proces oceniania towarzyszący procesowi uczenia się.
Wybrane przedmioty
- Praktyczna nauka języka angielskiego: Gramatyka praktyczna
- Praktyczna nauka języka angielskiego: Umiejętności mówione
- Pisanie akademickie
- Opracowanie pisemne badań naukowych
- Konwersatorium przedmiotowe podstawowe (do wyboru; na przykład: Introduction to the study of popular culture, Renaissance political theatre, Cognitive Linguistics, Pragmatics)
- Warsztaty metodologiczne (do wyboru; na przykład: Media studies, Ecocriticism, Introduction to qualitative research, Introduction to research with human subjects)
- Seminarium przedmiotowe (do wyboru; na przykład: Victorian novel, Indigenous literatures in Canada, Language processing, Bilingualism and multilingualism)
Kompetencje absolwenta
- Znajomość języka angielskiego na poziomie C1-C2 - zgodnie z wymaganiami określonymi w ESOKJ (CEFR)
- Dogłębna znajomość zagadnień dotyczących języka i literatur krajów anglojęzycznych (UK, USA i Kanady) z uwzględnieniem kontekstu kulturowego
- Dogłębna znajomość zagadnień dotyczących badań językoznawczych i literaturoznawczych, także w ich kontekście kulturowym
- Umiejętność wykorzystywania metod badawczych we własnej działalności zawodowej
- Kompetencje miękkie (kreatywność, elastyczność, komunikatywność, planowanie, podejmowanie decyzji, umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja pracy, etc.)
- Umiejętności krytycznego i twórczego myślenia
- Umiejętność elastycznego kształtowania własnej ścieżki zawodowej oraz świadomość konieczności ciągłego podnoszenia kwalifikacji w odpowiedzi na nowe wyzwania zawodowe
Perspektywy zawodowe
- Praca w przedsiębiorstwach i instytucjach, w których jednym z podstawowych wymogów jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego oraz pełne rozeznanie w zakresie zjawisk literacko-kulturowych krajów anglojęzycznych
- Nauczyciel języka obcego (tytuł zawodowy magistra jest wymagany dla nauczycieli)
- Praca redakcyjna, w mediach elektronicznych, public relations, reklamie
- Praca w obszarach związanych z badaniami rynku i opinii społecznej oraz dziennikarstwie
- Praca w instytucjach naukowych, edukacyjnych, kulturalnych oraz mediach poszukujących pracowników z szeroką wiedzą kulturową i umiejętnościami filologicznymi
- Praca w międzynarodowych przedsiębiorstwach wymagająca dobrej znajomości angielskiego oraz rozeznania na lokalnych rynkach zagranicznych