Programme description
Studenci kierunku nabywają wiedzę biologiczną na poziomie biologicznych studiów magisterskich oraz uzyskują uprawnienia do nauczania przyrody i biologii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Korzystając z dużej różnorodności przedmiotów do wyboru, studenci mogą, w zależności od indywidualnych zainteresowań, kształtować swój program nauczania i poszerzać interesujące ich obszary wiedzy. Proponowany program studiów umożliwia rozwijanie pasji zarówno na polu dydaktycznym, jak i biologicznym. Tematyka prac dyplomowych dotyczyć może zarówno dydaktyki szczegółowej, tj. nauczania biologii i przyrody, edukacji przyrodniczej, jak i zagadnień biologicznych. Absolwenci kierunku są przygotowani do podejmowania pracy w obszarze edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz na innych stanowiskach wymagających wykształcenia biologicznego.
Example of courses
- Metodologia i metodyka badań przyrodniczych
- Przygotowanie do pisania i prezentowania prac naukowo-badawczych
- Edukacja oparta na naukowych dowodach – Science Education
- Podstawy pedagogiki dla nauczycieli cz. 2
- Integracja wewnątrz- i międzykomórkowa
- Techniki biologii molekularnej
- Biologia interakcji
- Dydaktyka biologii w szkole ponadpodstawowej
Graduate competencies
Absolwent potrafi:
- formułować i testować hipotezy, projektować badania biologiczne i dydaktyczne oraz wybierać podejście metodologiczne adekwatne do przyjętych celów,
- używać biologicznych narzędzi analitycznych do opisu zjawisk biologicznych i analizy danych o charakterze specjalistycznym,
- krytycznie analizować i selekcjonować informacje biologiczne pochodzące z różnych źródeł, w tym literatury naukowej, oraz wykorzystywać zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych i prawidłowego wnioskowania,
- projektować i prowadzić zajęcia w sposób kreatywny, dobierać adekwatne do danego zagadnienia i potrzeb uczniów strategie, formy, metody oraz środki dydaktyczne optymalizujące proces kształcenia na etapie szkoły ponadpodstawowej,
- diagnozować czynniki wpływające na sytuację uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, planować i stosować zindywidualizowane strategie w pracy z uczniami.
Career prospects
Potencjalne miejsca pracy dla absolwenta to:
- szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (nauczanie przyrody i biologii),
- jednostki edukacyjne podległe parkom narodowym, parkom krajobrazowym, Lasom Państwowym oraz działy edukacji przyrodniczej przy ogrodach zoologicznych, ogrodach botanicznych i palmiarniach,
- instytucje działające na rzecz edukacji, np. Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oraz Poznański Park Naukowo-Technologiczny, wydawnictwa i firmy opracowujące materiały dla edukacji,
- centra nauki takie jak Centrum Nauki Kopernik, Młyn Wiedzy, Centrum Nauki Eksperyment,
- stowarzyszenia, fundacje, organizacje pozarządowe (NGO-s) prowadzące działalność na rzecz przyrody i środowiska.