Programme description
Poznańskie Kulturoznawstwo należy do najlepszych ośrodków badań nad kulturą w Polsce. Ponad czterdziestoletnia tradycja badań interdyscyplinarnych i współpracy z instytucjami kultury potwierdza jakość kształcenia i kompetencji nabywanych w toku studiów. Interdyscyplinarny charakter studiów pozwala zachować szerokie perspektywy teoretyczne, a jednocześnie przygotować do pełnienia różnorakich ról zawodowych związanych z działalnością kulturalną.
To nowoczesne studia modułowe, dające szerokie spektrum możliwości uczestnictwa, badania i krytyki kultury. Program modułowy obejmuje następujące moduły do wyboru:
1. „Współczesne badania kulturoznawcze”,
2. „Kultura i sfera publiczna”,
3. „Kultura i media”.
Program studiów umożliwia osiągnięcie kompetencji społecznych, niezbędnych do współpracy, również międzynarodowej, z organizatorami i twórcami kultury. Oferuje umiejętności przydatne w organizacji pracy i animacji różnych grup, realizacji zespołowych projektów kulturalnych, a także proponowania własnych, innowacyjnych pomysłów. Absolwent zna język obcy co najmniej na poziomie B2+.
Example of courses
- Antropologia kulturowa
- Estetyka
- Metody badań kulturoznawczych
- Filozofia kultury
- Filozofia humanistyki
Moduł „Kultura i sfera publiczna”
- Performatyka
- Edukacja kulturalna i artystyczna
- Projekt animacyjny i kuratorski
- Przedsiębiorczość i polityka kulturalna
- Miasto jako sfera publiczna
- Kulturowe uwarunkowania instytucji wiedzy
- Współczesne praktyki rewitalizacyjne
- Publicystyka i krytyka artystyczna
- Sztuka publiczna
- Branding miejski i terytorialny
- Kulturowe Studia Miejskie
Moduł „Kultura i media”
- Kultura popularna i media
- Recenzowanie dzieła filmowego
- Media w analizie kulturowej
- Literatura między mediami
- Warsztat filmowo-telewizyjny
- Medialab
- Współczesny rynek filmowy
- Badania wizualne w praktyce
- Tworzenie narracji medialnych
Moduł „Współczesne badania kulturoznawcze”
- Polityczność kultury
- Ekologia i kultura
- Nauka jako dziedzina kultury
- Warsztat kulturoznawczy - projektowanie badań
- Główne nurty nowej humanistyki
- Krytyczne studia kulturowe
- Kultura artystyczna po II wojnie światowej
- Jednostka w kulturze
- Warsztat kulturoznawczy - realizacja badań
- Interpretacja w humanistyce
- Humanistyka i kultura popularna
- Semiotyka współczesności
- Humanistyka i media
Graduate competencies
W zakresie wiedzy absolwent wykazuje się znajomością teoretycznych koncepcji kultury i procesów zachodzących w kulturze, które stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej; ma pogłębioną wiedzę na temat zmian zachodzących we współczesnym życiu kulturalnym oraz narzędzi niezbędnych do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk kulturowych; ma zaawansowaną wiedzę z zakresu specyfiki rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej ze szczególnym naciskiem na formy sztuki współczesnej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać teorie i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; potrafi pisać i redagować wyspecjalizowane teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne, wykorzystując aktualny stan wiedzy i nowoczesne źródła informacji; dokonuje ponadto samodzielnej i specjalistycznej interpretacji współczesnych wytworów artystycznych.
W zakresie kompetencji absolwent wykazuje się pogłębionymi kompetencjami kulturowymi w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia; aktywnego i krytycznego uczestnictwa w negocjowaniu konfliktów kulturowych; dostrzega, rozpoznaje i poddaje analizie problemy i konflikty, stawia diagnozy i formułuje rekomendacje rozwiązań tych problemów w ramach aktywnej współpracy ze społecznościami.
Career prospects
Absolwent może pracować na takich stanowiskach, jak kurator (sztuki wizualne, performatywne i projekty interdyscyplinarne), animator społeczno-kulturalny, edukator kulturalny, przedsiębiorca kulturalny, publicysta kulturalny i krytyk sztuki, pracownik administracji publicznej (w zakresie polityki kulturalnej i organizacji działalności kulturalnej) a także w zawodach związanych z mediami, reklamą oraz szeroko pojętym sektorem przemysłów kreatywnych.